Home / Ondernemen / Hoe mag je een drone gebruiken als ondernemer?

 

Waren drones een decennium geleden nog louter toebedeeld aan militaire instanties, nu lijken de innoverende technieken in uiteenlopende sectoren elkaar te domineren. Verrassend, want commercieel gebruik is in veel landen aan strenge banden gelegd. In Nederland is het tijd voor een nieuwe generatie regelgeving, zo stellen SOLV en Greenhouse Group in een witboekpublicatie.

Drones, de op afstand te bedienen onbemande vliegmachines, worden vooralsnog voornamelijk ingezet voor hun observerende functie. Het in beeld brengen van evenementen vanuit de lucht, het controleren van brandmeldingen of cameratoezicht om graffiti of ander vandalisme te voorkomen. De taken lijken inderdaad vooral een maatschappelijk doel te dienen. Maar met het versturen van pakketjes (of pizza’s), het controleren van spoorwissels en het vastleggen van de dierenwereld, spelen commerciële taken een steeds grotere rol. De stap naar marketing is hierna volgens Greenhouse Group klein, met drones met spandoeken en sample droppings tot gevolg.

Klaar voor de nieuwe generatie

pakketMaar waar innovatieve ondernemers met dit soort ideeën tegenaan lopen, is de muur van regels. Wil je geen geld verdienen met je drone, en dus alleen een recreatief doel dienen, dan mag je onder andere niet vliegen boven mensenmenigten of gebieden met aangesloten bebouwing, en niet lager dan 300 meter boven grond of water. Is er een commercieel doel aan verbonden, dan kun je het zonder vergunning of ontheffing van de Inspectie Leefomgeving en Transport wel vergeten. En aan deze ontheffing liggen zeer scherpe eisen ten grondslag.

SOLV Advocaten en Greenhouse Group staan voor innovatie, en zien dan ook graag dat de regelgeving duidelijk en eenduidig wordt, waarbij de schreeuw om versoepeling misschien wel beantwoord wordt. “Wij zitten in ieder geval klaar voor het testen van de nieuwe generatie drones en voor een nieuwe generatie regelgeving.”

Over SOLV

Het advocatenkantoor SOLV is het eerste in Nederland met een specialisatie in de richting van technologie, media en communicatie. Hiermee verwerft zij dan ook een leidende positie in de combinatie van juridische oplossingen en de snel veranderende (technologische) markt, waarbij zij specialisten in dienst hebben op het gebied van automatisering & IT, mobiele diensten, privacy en outsourcing. Voor meer informatie of vragen over de witboekpublicatie, kun je hier terecht.

Over Greenhouse Group

ghg

Greenhouse Group heeft een meerderheidsbelang in 6 bedrijven die opereren in en optimaal gebruikmaken van de digitale wereld, waaronder Withlocals, dat via haar platform reizigers verbindt met lokale bevolking en Fresh Fruit Digital,  een online marketingservice voor onder andere CZ, D-reizen en Bonprix. Met Marion Koopman als CEO staat het bedrijf voor innovation, dedication en fun, en investeert het dagelijks in mensen met talent, ambitie en goede ideeën.

 

 
Share this page